fredag 2 maj 2008

Ändrade planer

Vi skulle inatt ha åkt till Helsingfors för att idag köra norrut, till Kronoby. Då bilen igår sent på eftermiddagen var färdigpackad fick E magsjuka. Nu hålls vi hemma istället, hon hängig, J på alerten och full av upptåg (än så länge), jag lite trött och harmsen för att vi inte kom iväg - T på jobb. Hur många gånger har vi inte fått ställa in såväl bröllopsfester som begravningar, och däremellan alldeles vanliga resor, för att vi drabbats av sjukdom! Magsjukor brukar vi dock inte ha, till min stora glädje. Jag är (har varit?) hysteriskt rädd för just den sortens farsot. Nu ÄR jag inte rädd. Bara orolig för att jag själv ska bli sjuk och inte orka med det jag ändå måste orka med. Särskilt som T ska vara borta mycket nästa vecka.

Låg inatt och oroade mig lite för just allt praktiskt som kan gå snett nu när magsjukan hemsökt oss. Då blixtrade en mening fram i mitt huvud: "Det är preskriberat, änglarna har skrivit upp det." Så nu preskriberar jag min oro så gott jag kan och litar på att änglarna har antecknat att de ska hjälpa till lite extra här.

Vi har tittat på Dora Utforskaren på datorn och målat lite. Vi har ätit ett par Muminkex och läst Silja Lines resetidning. Vi har beundrat den skira grönskan genom fönstret - träden har fått småsmå blad alldeles plötsligt, och snart kommer de att vara intensivt och självklart gröna utan att vi märkt när det skett. Så är det varje år. Jag tror man skulle missa grönskningsundret även om man skulle sitta och titta på träden oavbrutet i en vecka. Då man skulle stiga upp skulle man nog vara lika förundrad som förut: nämen, nu är träden alldeles gröna igen, på en gång!

Snart kommer T hem, då ska jag gå ut och inandas ny björkdoft, vår.

1 kommentar:

sus sa...

Hoppas ni är piggare nu! Synd att resan inte blev av... men det kommer fler chanser. Härligt i alla fall med ljuvlig vår, även om vädret är svalare igen. Grönskan är ju kvar och kan beundras.