onsdag 7 maj 2008

Idag bra dag

Det har varit en smidig dag hittills idag. Jag tycker egentligen inte om att åka till stan och uträtta ärenden med barnen längre, vi blir alla uppjagade och gnälliga, men idag funkade det bra. Jag hade två punkter att klara av på min att göra-lista för förmiddagens stadsutflykt: klädväskor till Emmaus, skaffa fotoram. Av ren glädje över varandra och den smidiga dagen besökte vi dessutom Bagarstugan, köpte ett par rosa pelargoner på Rosenblads, två miniatyrmurgrönor i konstgjort material på EM för badrumsfönstret - och småsmå gula strandsandaler åt E:s docka på Emmaus. Hittade där dessutom ett par snygga byxor åt henne och två böcker. Den ena är begynnelsehistorien om Babar, och jag har ett minne i mitt inre av just den boken. Någon äter flugsvamp, den är giftig, någon dör, jag sitter under en läslampa i mina föräldrars säng och inhämtar allt detta då jag kanske är fyra år och vi ännu bor i lägenheten i Kronoby centrum. Jag ska läsa boken och se vad den framkallar i mig nu.

Ikväll får vi besök av en bekant som besöker oss två gånger om året, i maj och november. Då är han på Åland å jobbets vägnar. Jag tycker om att känna igen sådana mönster i tillvaron och bara log och kände mig nöjd då T ringde och sa att S kommer och hälsar på. -Just det, det är ju maj.

2 kommentarer:

Katarina Gäddnäs sa...

Är ni alltså friska nu? Blev det inte alls nån ö-botten resa?!
Jag var inte och Naturums-minglade fick inbjudan så sent och kunde inte fixa barnvakt här på Kökar.
Skall till Hesa på fredag, träffa vänner och gå på fin fest, hurra! Borde vara god mor och stanna hemma och läsa på prov med mina läströtta flickor, men sååå god är jag inte, överlåter det åt mamma... nästa veckoslut åker vi till vasa på 90-års party. tj-hoo.
Kat

Edit sa...

Fick själv inbjudan då minglandet redan pågick, så jag fixade inte dit mig heller.

Hoppas du får en skööööön helg i Helsingfors! Vi hörs!