torsdag 6 mars 2008

Vardagshopplöst

Något av det mest hopplösa man kan göra en vanlig vardag tycker jag är följande: att skala ett kallt ägg som svalnat på fel sätt så skalet sitter fast och inte lossnar annat än i småsmå bitar. Om ägget dessutom spruckit och fått vatten innanför skalet är det extra irriterande. Våta, klibbiga små skalbitar som fastnar i fingrarna. Ibland gör man detta klockan elva efter en utevistelse och barnen bråkar med varandra, gråter och nojsar. De är hungriga och väntar på att man snabbt ska få skalet av ägget - av två ägg, samtidigt. Och då den frenetiskt skalande modern dessutom har de där eviga sjuka självsprickorna på fingrarna blir allt riktigt vidrigt.

Men idag har vi ätit farmors makaronilåda, hurra!

7 kommentarer:

sus sa...

Själv ogillar jag att skala vitlöksklyftor. Nog för att skalet oftast lossnar relativt enkelt, men så börjar ju fingrarna lukta vitlök och gör det länge efteråt (ända tills nästa vitlöksrätt ska tillagas). Och ännu olidligare om man har sprucken hud...

Anonym sa...

Hej Johanna! Tack för att du kom fram och hälsade. Det var nästan som att få en liten present, att få se dej på riktigt. Vilken klok blick du har!
Kat kom fram med en bunt böcker till mej på supén igår, men när jag kom och läste kortet visade det sej att jag nog fått din bokbunt. Vi fixar det!

Edit sa...

Å Poetcarina - det är ju du som ger mig en present, dessa fina ord! Tack! -Får hjärtklappning då jag ska närma mig människor jag inte träffat förut, men jag är glad att jag vågade. Tänkte hela dagen igår att det är en skild sorts modiga människor som tar sig upp på bibbanscenen och intervjua eller bli intervjuade, en annan skulle SVIMMA av nervositet. Roligt att betrakta hur andra gör det, helt obehindrat! Oj, detta blev ett sidospår.

Aha, du har mitt bokpaket! Kat sa att hon lämnat in nåt i informationen. Hmm, hur ska vi fixa det?

Edit sa...

Sus, förresten - när ska du återuppta ditt bloggande?? Kanske du skulle hinna mellan ett par vitlöksrätter! :)

sus sa...

Gå in på samma sida som förr bara! ;D Det är lite skralt men...
Mest bloggar jag faktiskt om de böcker jag läser, den bloggen hittar du via min vanliga blogg. Satt och tänkte häromdagen att jag borde laga en lista över de bloggar jag läser (så som du har) - högst skulle din stå!
Ha så bra i vårregnet!

Edit sa...

Alltså va?!? Du HAR igång bloggen?? Nämen... ska sätta mig och läsa vid första bästa tillfälle. Jag utgick ifrån att du lagt ner verksamheten och har inte varit och tittat på evigheter!

sus sa...

Ja, tack vare dej bloggar jag igen... jag blev så inspirerad!! Så tack!