torsdag 13 mars 2008

Idag har jag inget akut konkret som jag kan eller måste göra i jobbväg. E är i parken och J sover - jag kunde ligga under en filt och vila. Men trots att jag egentligen är väldigt sömnig hålls jag inte under någon filt just nu. Det är våraningar, visioner och möjlighetsyrsel i luften. Jag läser Bodil Malmsten, skrattar för mig själv åt vissa formuleringar, lägger ifrån mig boken, öppnar en annan, vill bläddra i alla tidskrifter som finns i vårt hus och lusläsa varje artikel i lokaltidningen hemifrån. Städa skrivbordet, slänga en massa saker, koka blåbärsgröt åt barnen till eftermiddagen och sätta mig och be. Skriva listor. Rensa bland kläder i skåpen.

Jag dricker mitt saltkornsvatten och gör ingenting till slut. Står och tittar, och det är bättre än något annat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland är det det absolut, allraallra bästa. Att göra ingenting.

Edit sa...

Jag väntar så på att vi ska få övre våningen klar. Där kommer det att finnas en 8 kvm stor klädkammare, dit jag kan smyga in och bara stå och titta för mig själv.