måndag 3 mars 2008

Hemliga turer i vinterväglag

Man är ju så ovan med normalt vinterväglag numera. Imorse snöade det, och vägen var spårig och slirig. Jag for till Saltvik för att göra en intervju. Jag var livrädd då jag skulle köra genom tunneln vid färjsundet, tänkte på olyckan, men gjorde ett par korstecken och kom igenom. Fortsatte sedan mot Kvarnbo och Rangsby och vidare, och bilen drogs hit och dit i spåren på vägen.

Hem kom jag genom Kroklund och mindes det där halvåret då E var liten och vi bodde där. Hur många ställen har vi inte hunnit bo på de senaste åren!

Vid Mattssons beslöt jag mig för att svänga in och ta en kaffe i SMYG, medan farmor skötte om barnen hemma. Jag slank in och drack en mugg starkt kaffe, läste Nyan och njöt av mitt hemliga Mattssonsbesök.

På eftermiddagen gjorde jag en intervju i stan och smög mig iväg till Emmaus efter uträttat arbete. Gick där och nosade i en halvtimme, köpte ett par intressanta klädesplagg som jag gömde i grovköket då jag kom hem igen. Skrattade nästan åt mig själv - ingen skulle ha något att invända om jag avslöjade att jag druckit kaffe samt besökt en loppis, men det är så mycket roligare att slinka iväg sådär.

Imorgon ska jag smyga iväg till Bettans bod.

4 kommentarer:

Isabella sa...

Sådana smygturer brukar jag också göra. :-) De gör gott.

Edit sa...

Ja visst gör de! Lagom spännande, lagom farligt. Att smyga in till Mattssons.

Katarina Gäddnäs sa...

Ja o du modiga! Dessutom anar jag att du är flitig också och gör din del av jobbet, medan vissa andra bara har littdagar i huvudet...
Kat-kollegan

Edit sa...

Åh Kat, jag har lite flow på nu med de där texterna, men jag tror det avtar efter helgen då svärmor-hushållerskan åker hem och allt det där man vanligen trasslar med måste återupptas...