fredag 28 mars 2008

Bland det bästa

Liten son är täppt och försöker sova dagssömn. Det går inte. Han kan inte andas genom näsan och inte suga på tutten om han andas genom munnen. Han gråter och sätter sig upp var femte minut. Han är alldeles slut.

Liten dotter överraskade med att somna på vår säng efter lunchen utan större protester. Hon är också trött efter en knapp veckas förkylning, som visserligen börjar ge med sig.

Jag själv var imorse körande till Lumparland och intervjuade en glad och driftig sömmerska. Jag borde egentligen ha fokuserat min ork och min möjliga jobbtid på ett helt annat projekt som är på slutrakan, men detta var inbokat sedan länge och också ett så himmelens trevligt avbrott. Jag älskar verkligen att söka upp dessa sömmerskor, pralinmakare och före detta missionärer och ge dem en egen artikel i en alldeles vanlig tidning som läses av vanliga människor i vårljuset vid eftermiddagskaffet. Det är bland det bästa jag vet.

Att uppfylla sitt levnadsöde är människans enda skyldighet.

Citat ur Paulo Coelhos Alkemisten, just nu hittade jag det på ett maj-blad i min ofantligt vackra Paulo Coelho-kalender

Jag tror faktiskt att en del av mitt levnadsöde är att skriva trevliga personporträtt utan krusiduller.

1 kommentar:

sus sa...

Men vilket fantastiskt levnadsöde att ge alla dessa fascinerande människor lite uppmärksamhet! Krya på er.