torsdag 24 januari 2008

"Hurtbulle"...

...heter ett bröd som jag bakat idag. Såhär lyder receptet:

2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt (eller surmjölk, min anm.)
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Sätt ugnen på 200 C. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, lingonsylt och honung. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 1 timme. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

ENKELT!! Men jag brukar avvika från anvisningarna på så sätt att jag klär formen med bakplåtspapper och oljar in pappret. Har nämligen upplevt att brödet fastnat i formen ett par gånger. Och så har jag efter halva ugnstiden täckt brödet med folie för att det inte ska bli så hård och torr yta.

Receptet var publicerat i Lantliv 2/05.

Inga kommentarer: