tisdag 6 januari 2009



Åland är en ö. Meddelandet lämnades av E på diskmaskinen imorse.

På ön Åland har det idag blåst en vinande vintervind och snön har yrt runt. Jag och T har genomfört en ganska omfattande omplacering av köksredskap (han) och lakan, handdukar och utekläder (jag). Det är otäckt hur mycket saker det finns i ett normalt hushåll. Vi kommer detta nya år att försöka leva enligt följande rättesnöre: vad kan vi göra oss av med?

Efter gårdagens inflyttningsglögg hos vännen Katarina är E fylld av visioner angående vår halvfärdiga vindsvåning, och lovade sin far ledigt från det för tillfället stillastående byggjobbet endast denna dag. Imorgon, proklamerade hon, måste han ta itu med hennes och J:s nya rum, och det ska bli lika rosa och intressant som det rum hon igår vistades i. "Pappa, int vaal he vinde feedi åv se sjölv!" säger hon bestämt. Men jag tackar mina lyckliga stjärnor för en make som med stor inlevelse städat köksskåpen nu i ett par dagar, och dessutom har öga för vad som passar vart, rent praktiskt.

4 kommentarer:

sus sa...

Åh, vad hon kan er E! (Inte minst styra och ställa med far sin, tydligen...)

Jag drabbas också då och då av den ruggiga insikten om hur mycket saker vi västmänskor samlar på oss. (Och med den kommer samtidigt en mängd etiska och praktiska frågor...)

Lycka till i organiseringen och byggandet i varje fall!

Edit sa...

Jo, det är rent av ruggigt med alla saker. Att man hela tiden borde vara igång med att kassera för att det inte ska flöda över. Det känns så fel, liksom. Och ändå tycker jag inte vi köper nästan nåt?

Katarina Gäddnäs sa...

Ååå är lite rörd. Yngsta skruttan valde själv lingongrötsfärgen på rummet eller om det var "bubbelgum" hemskt rosa iaf. Det var så roligt att ha er här hos oss. Hoppas vi kan ses med barnen snart igen (och också vuxligt förstås)

Edit sa...

Jo hoppas vi kan ses snart igen! Det var många spännande intryck för både mig och de små på festen, magnifikt hus och nya människor i alla hörn. Och så det där rosa rummet på vinden... :) Ha så kul i Sthlm förresten!!