fredag 23 januari 2009

Fredag

Ledig dag idag. Jag sitter med mitt kaffe vid köksbordet, har ett litet litet hörn för mig - resten av bordet upptas av Lego. Två racerbilar, en betongblandare, en postbil, en frontlastare och en terrängbil står på rad. Ett slott håller på att ta form. Vi är i fredagsstämning.

E har fått två små flätor i håret för första gången och känner sig som en femåring (hon är 4 år och 9 månader). J är klädd i sina "fabbo-byxor" och känner sig som en stor karl. Jag fick igår bilder på kusin systersjäls nya pojke och förlorade mig i varenda detalj av det vackra lilla ansiktet - alldeles nyss var mina egna barn inlindade i sjukhusets filtar och kisade mot världen. Jag har sådan ångest över alla babyfoton som ligger i obestämbara högar i överfulla byrålådor, att jag inte kommit mig för att göra fina album, att vi därför aldrig tittar på fotona. Och våra bröllopsfoton ligger i en halvtrasig papperskasse. Vi har helt enkelt inte anlag för att sortera och göra fint. Men: nu har vi gjort upp ett speciellt schema för olika saker i hushållet, för att skapa lite reda. Att sortera foton kommer att ingå i programmet, och har vi bestämda tider för det kommer familjen Saarinens liv snart att vara dokumenterat i riktiga album.

Nu är Legobygget klart för stunden. Vi äter ärtskott direkt ur krukan.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Lediga dagar är underbara! Och väldigt sällsynta när man frilansar ... Det gäller att ta till vara de man lyckas ordna åt sej!

Edit sa...

Särskilt om dagarna verkligen KÄNNS lediga är de underbara!

sus sa...

Underbara texter, alldeles fantastiska! Jag har ju missat massor; väldigt onödigt av mej... men nu läser jag ifatt.

Edit sa...

:) Kul om du orkar läsa! Hur står det till med ditt bloggande...?

Edit sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.