lördag 22 december 2007

Täta turer till kattköket

Nu har jag skaffat min hyacint. Den stod ett par dagar på hörnskåpet i köket och förvandlades från grön stjälk till ljusröd blomma. Då förvandlingen skett fick jag lyfta ut den i vårt intilliggande kattkök (grovkök) för att inte drabbas av andningssvårigheter, rinnande ögon, kliande hals, snuva och nysningar.

Där står den nu i sin blåa julkruka. I ett hörn på arbetsbänken, inte på något vis som en prydnad - ingen ser den på denna undanskymda plats. Hyacintens enda syfte är att stå till tjänst då jag ett par gånger i timmen kommer in och drar ett snabbt andetag med näsan intill blomman. Kopplingen till riktigt urspunglig jul med mörker, snö, magi och klingande juleklockor är direkt. Precis som ifjol.

Varenda år hädanefter kommer att skaffa mig en fungerande hyacint som julslav.

Inga kommentarer: