måndag 17 december 2007

Magiska påsar

Det är julmånad. Allt möjligt underligt sker! Man åker bort hemifrån en liten sväng, och då man kommer hem har någon varit förbi. Det hänger en påse med julklappar på dörren. Några människor syns inte till, bara spår av godhet och juliga roligheter. Vi fick en sådan påse idag. Barnen hoppade jämfota av upprymdhet - en tomte hade REDAN varit här, i smyg! Den var så skamlig att den inte vågade visa sig!

Jag drog mig till minnes hur spännande jag tyckte det var då jag var liten att hitta hälsningar vid dörren. Vi bodde långt ute på landet och det att någon gjort sig besväret att komma körande ända till oss var i sig mystiskt. Paketen hade blivit kalla i påsen, vi tog in dem, och min mor kunde knappt hålla sig från att öppna dem. Hon klämde på vartenda ett och berättade vad hon trodde att det var. Hon älskar julklappar, oberoende av innehåll.

Min morfar brukade också gissa vad det var i hans paket. Han ruskade och skakade om dem ett efter ett, och öppnade bara dem som lät "klunk" och "skvalp".

Inga kommentarer: