fredag 14 december 2007

Ljuvliga loppisar

Jag älskar att gå på loppisar. Det skulle jag kunna göra hur ofta som helst. De facto var jag igår tre gånger till Emmaus. Det var rea där, -50 % på hela sortimentet. Först gick jag en gång direkt då de öppnade. Hade då båda barnen med mig och kunde titta på bara en del av utbudet. Sedan var jag en gång mitt på dagen. Då hade jag bara ett barn med mig och kunde botanisera lite mer. På kvällen var jag i farten alldeles ensam. Då gick jag systematiskt igenom allt och fyndade en hel kasse med roligheter. Härligt!

I tisdags var jag också till Emmaus och hittade då en likadan spelande julkyrka som min morfar hade då jag var liten. Stilla natt spelar den. Så mycket mer behövs inte för att jag ska komma i julstämning - kyrkan på fönsterbrädet, en liten lampa tänd inuti, speldosan som klingar fram sin melodi. Vill precis som då jag var barn kika in genom fönstren för att se om det sitter små människor i kyrkan... än så länge finns det bara folk strax utanför vår kyrka: en orange Duplo-sopgubbe och Pippis kompis Annika funderar på om de ska ta sig in eller ej.

Inga kommentarer: