onsdag 4 juni 2008

Inget regn just nu, bara sol, men jag tänker juniregn.

Juniregn i ljumma strömmar
droppar floder ådermönster
vattenfönster

regn blir väg blir skog blir åker
länge långt
och längre bort
hembygd glesbygd någons liv
någons hopp och framtidsrot

regn blir doft blir matta tankar
juninatt
på väg mot vad?

glömmer minns
barnet finns
på väg mot slummersömnig dröm


(Jag skrev denna dikt 1998 och den finns med i antologin "Niin että maailma raikaa - Så att det ljuder i världen" från samma år)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så tjusigt!
Får jag kontra med:
Tunga droppar mot fönstret / väckte mej sen en sommarnatt /
Friskheten hos de våta bladen /
höll mej vaken /
långt efter att regnet tystnat.

1988 tror jag

Anonym sa...

senT en sommarnatt

Edit sa...

Det kurrar belåtet i min själ då jag läser din dikt! Sommarregn, vaken sommarnatt - har redan länge tänkt att jag kunde leva ut mitt diktande bara via dessa sköna fenomen.