lördag 7 juni 2008

Junivemod

Jag har upptäckt att jag älskar pelargoner, och den upptäckten gör mig mycket glad. Jag har två i farstukvisten, två i köket och två på trappan, samt några tillsammans med andra blommor i krukor därute. Ska skaffa fler då jag näst besöker ett ställe där pelargoner säljs.

Fåglarna kvittrar kolossalt utanför fönstret. Vi har idag tagit bort en hel del sly och ljuset som nu faller in i rummet är helt annorlunda än tidigare. Tankarna går till österbottniska juninätter, igen.

Jag saknar de rosa, späda blommorna med lite ludna stjälkar som växer överallt i mina hemtrakter. De finns oftast nära brännässlor, men vad de heter vet jag inte. Jag tror hela tiden att jag ser dem i dikena här, rusar fram - men det jag finner är alltid de där gredelina blommorna som tycks vara lika utspridda här på Åland som de rosa är i Österbotten. Jag skulle faktiskt göra ganska mycket för att få hit mina älsklingsblommor. Jag skulle nästan kunna tänka mig att betala flygbiljetten åt någon som enkom skulle åka till Kronoby och hämta ett par tuvor åt mig att plantera här. Åtminstone känns det så nu, i junikvällen, efter en dag då jag plockat gredelina blommor med mitt åländska lilla barn.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Rödblära! Fröna fanns med i påsen du fick... dom är också mina älsklingsblommor hemifrån. För övrigt finns det flera tuvor av dem i Åttböle! Jag har dom växande framför huset, och i stenpartiet vid garaget, och snart har dom väl spritt sej till resten av gården också.

Edit sa...

Åååååh, är det rödblära!! Du sa att det fanns rödblära med i fröpåsen, men jag trodde det var något helt annat! Har tänkt fråga dig om du tror fröna kan sparas till nästa år? Jag vet nämligen inte vart jag ska så dem nu för att de inte ska komma i vägen för grävskopan (som vi väntar och väntar på). Alla plantor jag fick av dig är i jorden och mår gott.

Anonym sa...

Så dom i höst, så får dom vila över vintern, då kommer dom upp tidigt nästa vår och hinner blomma. Skulle du så dem nu så kanske det kommer upp något, kanske inte, men blommor blir det inte. Dom kräver en köldperiod för att lyckas nämligen.
Malvan växer och mår bra i en kruka i grovköket. Jag borde ta mej via Jomala med den bara...

Edit sa...

Bra, då ska jag utse en lämplig plats till hösten! Vik bara in med malvan närhelst du har vägarna förbi! :)

Katarina Gäddnäs sa...

Rödblära finns det massor av på Hamnö (den vill ha skuggigt och fuktigt), jag kan gräva upp åt dej m du vill, men de är inte ljusrosa utan ganska gredelina, dock mer rosa än de olika nävorna: Midsommarblomster som växer överallt på Åland och blodnäva eller Kökar brudblomma som den också kallas som trivs där det är torrt och soligt.

Jag är alltid vemodig i juni, det är nåt med de här ljusa nätterna och växtligheten som exploderar och kärlek och hormoner...

Edit sa...

Okej, då finns de lite här och var trots allt! Ljuvligt, det känns som en hemkomst.