tisdag 24 juni 2008

Rapport i junikvällen

E sitter och tittar mellan sina tår. Vad letar hon efter?

-Den där... kalasbubblan.

??? Ahaa! Kalasbubbla - födelsemärke. Födelse är nästan lika med födelsedag som är lika med kalas. Och ett litet runt märke är ju som en bubbla.

---

E hittar en bit kol vid vår utbrunna brasa därute. Hon blir svart om händerna och ropar:

-Mamma, nu blir jag som en kolhydrat!

---

I eftermiddag mycket trevligt besök av två damer. Samtalet vilade inte många sekunder medan vi satt och åt rabarberpaj med vaniljsås och rischokladkex därtill. Barnen dansade och sjöng av glädje efteråt, de har sådant behov av att träffa människor i just den där åldern (kring sextio).

Jag tillbringar flera timmar om dagen med att dra upp halvmeterhögt ogräs ur vår antydan till gräsmatta. Det är mitt sommarprojekt därute. Att avlägsna allt det där som stör gräsets grokraft, sakta se hur den fjuniga gräsmattan tar form och blir säkrare. En morgon blommade till min glädje en vallmo mitt i ogräseländet. Det fanns en knopp till på stjälken, men jag är rädd för att jag nu dragit upp hela växten i misstag och således går miste om ytterligare en vallmoblomma. Barnen samlar nyckelpigor och är lyckliga i min gräsvärld. Jag tänker: bara ett ogräs till, bara ett till - och har svårt att sluta. Känslan är faktiskt densamma som infann sig då jag skulle läsa till studentskrivningarna vårvintern 1995 och just hade fått ett sånt där litet bärbart Tetrisspel. Bara ett spel till -

det känns onekligen sundare att bara vilja dra upp ett ogräs till.

Nu ska jag:

- tömma bort barnens badvatten
- samla ihop badleksakerna
- äta en smörgås
- sätta mig ner och njuta av Allsång på Skansen
- översätta transporttext tills jag blir mycket trött

Sedan ännu läsa ett par sidor i "Ingrid Bergman - mitt liv" innan jag somnar. Det är en bok som jag har svårt att lägga ifrån mig - fyndad för 2 euro på Bettans Bod! (Såg imorse i tidningen att det finns buskrosor med namnet Isabella Rossellini, och då hade jag precis läst om hur Ingrid Bergman vistades på sjukhuset med nämnda Isabella då hon var liten och hade svår skolios.)

Trevlig junikväll på er alla!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag läser just nu Joyce Carol Oates bok Fallen. Den har samma sug som starka strömmar. Farlig och fascinerande. Vilken tur att det finns böcker!