tisdag 25 november 2008

Sitter med starkt kaffe och jobbar undan morgondagens åtaganden under dessa sena kvällstimmar (som jag tror övergår i natt innan jag är klar). Dottern var febrig och matt då jag hämtade henne hos dagmamman idag, vilket innebär att det inte blir någon arbetsdag för min del imorgon. Gläder mig ändå åt att

vi hade en alldeles frisk vecka just då jag hade en sträng minuttidtabell för att hinna med värsta skrivruschen inför den deadline som är imorgon

jag har förmånen att kunna utföra mitt dagsverke denna sena kväll hemma för att vårda sjuk flicka imorgon.

Men det behövs lite kaffe och tillförsikt.

Makens bemärkelsedag firades smått ikväll med glasstårta och mockarutor. Imorse fick han presenter på sängen och behövde inte ens bemöda sig om att själv öppna dem - pappret på alla fyra småpaketen var avslitet av ivriga hjälpredor innan han ens hann få på sig glasögonen. Han tyckte dock om det han såg. Och hörde - det sjöngs ett par olika spontana födelsedagssånger samtidigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag minns småbarnsåren, när jag ställde väckarklockan på 05 - eller tidigare! - för att få några arbetstimmar innan barnet vaknade. Det var underbara timmar, och jag kunde liksom flyta vidare genom dagen efter att ha fått viktiga ord skrivna redan före klockan 8 eller så. Lycka till!

Edit sa...

Jamen, det är ju precis så man borde göra! Jag VET att det är kört då man blir katastrofväckt av klockor och barn som tycker det varit dag länge redan, men ändå provar jag aldrig stiga upp först av alla. Kanske nästa vecka? Då tror jag mitt sinne kunde vara redo för en eller två lyriska timmar innan allt annat tar vid.