torsdag 26 mars 2009

Igår spontangräddade vi våfflor till lunch och åt med bär och glass, det var ju Våffeldag! På kvällen begav vi oss till Jomala bibliotek där vi påskpysslade innerligt. Barnen kom hem med händerna fulla av olika slags skapelser. Vackra saker.

Idag har det varit en lite tuffare dag. Febernatt för J:s del, och rörig dag med halvakut besök till barnpolikliniken. Två timmar där. Betapred-tabletter och ytterligare uppmaning till ökad dosering av astmamedicin. Sköterskorna kom med glass och saft och överraskningar så att den beska medicinen skulle slinka ner. J, som annars är talför, sade inget först. Sedan med mycket skepsis i rösten: "Hjälper faktist hedee?".

Stackaren hinner nu sova en liten stund bara innan vi igen måste iväg med bilen. E ska hämtas. Sedan har jag ett krig att tackla: J har brutit sönder E:s vackra påskpinne i småbitar, i ren obetänksamhet, och jag har förberett honom på att han måste ge sin egen åt henne. Det kan han inte acceptera. Han vill ju ha sin pinne. Han är tre år och tycker inte om att drabbas, även om han själv orsakat förödelsen.

Allt är så självklart och självsäkert för dessa små. Då vi häromdagen hade gjort kokosbollar bad jag J ta en av de mindre efter att han stoppat i sig flera stora. Han såg på mig med sin klaraste och oskyldigaste blick och sade förbluffat: "Men mamma, jag älskar ju de STORA kokosbollarna".

Inga kommentarer: