måndag 30 mars 2009

I hela mitt liv har jag nu som då fått en hastig känsla av att det är såhär det känns att vara i Amerika. Jag har aldrig varit i Amerika. Igår igen, då jag torkade av köksbordet och solen lyste in, kände jag

FÖRNIMMELSEN

Jag är fyra år
och står och ser ut genom fönstret i vår lägenhet.
Solskenet gör dagen hoppfull
och en ny cykel står och väntar på mig vid ytterdörren.
Kanske ska jag precis lämna fönstret
då Förnimmelsen faller över mig:

det är såhär det känns då man är i Amerika
dethär är Amerika

(...)

ur antologin "Så att det ljuder i världen" 1998

4 kommentarer:

Katarina Gäddnäs sa...

Förstår precis om man kan översätta Amerika till "i sitt vara", här och nu...

Edit sa...

Så är det ibland jo!

sus sa...

Landet där allt är möjligt!

sus sa...

Hej! Så tyst på din blogg. Ser på FB att du har fullt upp.

Nappar du på min utmaning: http://onsus.blogspot.com/2009/04/world-according-to-mom.html? Vårhälsningar!