måndag 4 augusti 2008

Jag tänker på den venetianska aftonen - en underlig fest!

Tvär brytning mellan sommar och höst.

Plötsligt solblåst, september, annorlunda himmel och lingonrisdoft. Tranbär.



Har inte firat venetiad på cirka tio år. Jag bor inte längre i den trakten. Jag gläder mig åt den åländska skördefesten istället. Känslan är lite grann ditåt.



Venetiaden firas sista lördagen i augusti i Karleby- och Jakobstadstrakten. Numera är det en stor festival med artister och sådant, men då jag var liten handlade venetiadlördagen om morbrors tummade papperspåsar med raketer, små smällare på dagen i väntan på mörkret, krutdoft, häxpipor, romerska ljus, lemonad, åktur Öjavägen mot stan över broarna på kvällen - på stränderna lyste facklor, i hundratal.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Någongång, någongång ska jag lära mej flyga. Och då ska jag flyga till Venedig. Tills dess: Åland i augusti är underbart. Kantareller, kräftor och rodnande rönnbär.

Edit sa...

Du kan börja med en kortare flygtur ovanför norra Österbotten och beskåda de venetianska eldarna, och sedan ge dig av längre bort! Har just återvänt till Åland efter en vistelse i hemtrakten, och det är så ljuvligt här nu: inte alls sommarhett längre, utan höstsolvarmt, rönnbärsrött och gyllenmjukt! Kantareller och kräftor är jag så gott som obekant med, tyvärr.