söndag 27 juli 2008

Reflektioner bland vardagsbråte

Det är en kolossal röra hemma hos oss just nu. Högarna av kläder, sand, skräp och leksaker har vuxit i snabb takt under den senaste veckan. Den otäcka sommarförkylningen i kombination med hetta har fullständigt slagit ut vår familj och ingenting har riktigt fungerat. Men vi har plockat lite hallon mellan varven och behållit lugnet. Dessutom har vi lyckats med att potträna J, så att han den gångna veckan riktigt tycks ha begripit hur bra det är att vara torr.

Idag monterade T kusinernas gamla lektält åt barnen på terrassen. Det gav välbehövlig skugga och roligheter för hela dagen. Själv har jag upptäckt att något av det bästa jag vet är att under dessa varma sommarkvällar sitta på terrassen med ett fotbad och blicka ut mot vägen. En väg där det rör sig lite bilar och folk. Och höra ljud från fotbollsplanen, från grannarna. Jag känner mig mycket nöjd då jag sitter så. Ikväll blir det dock att återgå till en översättning som blivit liggande medan jag hostat och yrat.

Bästa läsupplevelsen på länge: "Lev enklare - idéer för en hållbar livsstil" av Giséla Linde. En bra bok att bära med sig bland högarna av osorterat diverse - bara jag blir frisk ska jag röja, kasta och göra mig höglös.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Att ni har lyckats bevara lugnet i hettan, det är det bästa. Själv har haft stunder av ren panik bara för att det är just så HETT. Pust!

Lenas pysselgrop sa...

Hej Johanna! Roligt att hitta in hit till dig!
Hoppas ni får en bra fortsättning på sommaren, den är långt ifrån slut ännu... visst? :)

Hälsn. Lena J.

Edit sa...

Paniken har inte varit långt borta här heller, usch, det är svårt med stillastående hetta! Räddningen har väl varit att den lite friskare föräldern och det lite friskare barnet har hittat på svalt och roligt program åt sig medan andra hälften av familjen ätit glass hemma mellan hostattackerna.

Edit sa...

Oj, Lena, hej! Kul att du hittade hit! Å vilken underbar blogg du har... jag önskar såååå att jag vore ens lite pysslig!