onsdag 16 april 2008

Sri Lanka bakom huset

De senaste dagarna har vi tillbringat mycket tid utomhus. Vädret har varit vackert - och E full av idéer. Hon har nämligen sett ett program i Bolibompa där några flickor i Sri Lanka tillverkar rep av kokosnötshår (det kanske inte är den korrekta benämningen, men ni vet vad jag menar), och är nu ivrig på att förvandla det hon sett till sin egen lekverklighet. Bakom vårt hus har vi en lite dunge med sly och träd, och det har blivit hennes Sri Lanka. Hon hoppar över ett litet dike och börjar arbeta, suckande och förklarande reptillverkningens alla moment. Först ska kokoshåret skäras av (hon river av torrt hö med en smal brädbit), sedan ska det torka i solen och till sist tvinnas till rep. Hon är mycket engagerad i det hon gör.

Igår var jag och lillebror och hälsade på i E:s Sri Lanka. Lillebror hittade flera nyckelpigor på den lilla höbeklädda kullen och låg på mage och tittade på dem i solen. Det blev ett minne.

Jag tänker på hur jag och min vän lekte Afrika på den stora stenen på åkern nedanför vårt hus för länge sedan, då jag var liten. Och då känner jag precis igen det som E nu upplever i sin lek. Afrikastenen finns kvar, förstås, en midsommar för något år sedan fotograferade min vän och jag varandra på stenen. Det var dimmigt i bakgrunden, sagodimma. Jag skulle vilja dit igen.

Nu ropar E att det kommer Sri Lanka på TV, ska gå och se vad som kommer att inspirera henne idag!

1 kommentar:

sus sa...

Vilket äventyr livet med barn är! *ler*