onsdag 13 maj 2009

The World According to Mom

Ska dessutom nappa på Sus' utmaning och lista fem saker som jag uppskattar i moderskapet, just nu då E är fem år och J tre. Ordningsföljden är godtycklig.

1. Att betrakta barnens gemensamma lek, hur de plötsligt kommer igång med att göra något tillsammans och sedan blir så ivriga att de springer av och an medan de kommer överens om hur kojan/dockkalaset/piratskeppet/badstranden ska byggas upp.

2. Att hitta olika små installationer här och var - dockor som bäddats ner eller blivit serverade mat, men också att hitta pyssel, teckningar, spretiga meningar på lappar. Sådant som kommit till genom något slags skapande utan att en vuxen varit inblandad.

3. Att se allt tydligare vilka personligheter barnen är: E är en dramatisk diva med vacker sångröst, J är konstnärlig och mjuk men samtidigt extremt noggrann med ordningen runt sig (tyvärr har han alltför sällan förutsättningar att ha det städat runt sig), med sina kläder, med rutiner.

4. Att vara ute, ute, ute, låta barnen bli smutsiga och överraskade av sådant som hittas då man krälar omkring i närmiljön. Att ha picknck ute och vara hungrig på riktigt efter att man lekt utomhus.

5. Att se till att barnen har det som de behöver i klädväg så att de inte har några begränsningar då de ska leka ute oberoende av vädret. Det tycker jag faktiskt är roligt och på ett sätt kreativt (eftersom jag köper begagnat alltid då det bara går).

2 kommentarer:

Poetcarina sa...

Vad roligt att se dej här igen!

Edit sa...

Jag ska försöka hänga här lite nu, är dock fortfarande tveksam till hur mycket jag orkar uppdatera...